Hantera räkenskapsår

En förutsättning för att du ska kunna registrera dina verifikationer är att det finns ett räkenskapsår upplagt. I samband med att du lägger upp en ny organisation så får du möjlighet att lägga upp ett räkenskapsår. Har du hoppat över det steget så går du in under Bokföring – Hantera räkenskapsår.

Lägg upp nytt räkenskapsår

  1. Välj Bokföring – Hantera räkenskapsår.
  2. Första gången du ska lägga upp ett nytt räkenskapsår så fyller du i start- och slutdatum och kryssar i “Nytt räkenskapsår”. Ska du lägga upp fler år så väljer du “nytt räkenskapsår” om du vill att det ska bli ett år framåt eller “Äldre räkenskapsår” om du vill lägga upp ett tidigare år. Programmet kommer då att fylla i start- och slutdatum automatiskt. Klicka sedan på Skapa.
  3. När du lagt upp året kan du börja registrera verifikationer på året.

Ta bort räkenskapsår

Du har möjlighet att ta bort ett helt räkenskapsår. Observera att samtliga verifikationer som du har registrerat i det räkenskapsåret kommer att tas bort. Du kan bara ta bort det senaste räkenskapsåret.