Skapa organisation

För att kunna jobba i programmet måste du först skapa en organisation. Vi har valt att kalla det organisation för att det ska passa för alla olika bolagsformer och föreningar.

  • Ny organisation
  • Basuppgifter
  • Adress mm
  • Fakturering
  • Fliken Inställningar
  • Fliken Påminnelser
  • Fliken Konton
  • E-post
  • Utseende
  • Logotyp
  • Spara organisationen

Ny organisation

För att skapa organisation gör du så här:

Välj Arkiv – Ny organisation alternativt klicka på knappen Ny organisation. skapaorg01

 

Då öppnas fönstret för Ny organisation. Om du bara har Bokföringsdelen i programmet räcker det om du fyller i Basuppgifterna.

Här skriver du in ditt namn på företaget, organisationsuppgifter, vilken organisationstyp företaget har och om det är momsregistrerat. Här ska du även ange inställning för automatlåsning av perioder. Förvalt är Låsning 50 dagar efter månadens utgång men du kan ändra till en annan som passar just ditt företag. Här kan du läsa mer om Bokföringsnämndens allmänna råd som styr låsning av perioder i bokföringen.

Även redovisningsperiod för moms väljs här.

skapaorg02

 

Fyll i Namn, Organisationsnummer och Organisationstyp. Du kan välja mellan ett antal olika organisationstyper:Skapa_org_03

Ange om organisationen är momsregistrerad och vilken momsredovisningsperiod som ska gälla.

Om du även har Fakturering i progammet ska du fylla i resten av flikarna också. Om inte kan du välja att spara organisationen på  knappen som du hittar i menyraden.

skapaorg04

skapaorg05

Här fyller du i alla uppgifter om företaget som du vill ska synas på fakturan.

 

skapaorg06

 

Här gör du dina inställningar för faktureringen.

  • Första fakturanummer – Om du redan har gjort fakturor tidigare kan du ändra första fakturanummer här.  Du kan även välja att kundnummer börjar på annat än 1.
  • Betalningsvillkor – Vill du ändra betalningsvillkor till annat än 30 dagar skriver du bara det som ska gälla.
  • Första kundnummer – Om du vill att dina kundnummer ska börja på annat än 1 fyller du i det här.
  • Expeditionsavgift – Om du vill ta ut en expeditionsavgift fyller du i den här.
  • Frakt – Om du vill ta ut en fraktkostnad fyller du i den här.
  • F-skatt text  – Denna text skrivs ut på fakturan, Godkänd för F-skatt.
  • Bokför automatiskt – Markera här om du vill att dina fakturor ska gå över till  bokföringen automatiskt.
  • Bokföring görs enligt faktureringsmetod eller kontantmetod. Beroende på vilken form av momsredovisningsmetod du har markerar du den som ska gälla. Läs mer om dessa metoder i vår Faktabank.

skapaorg07

 

I programmet finns inlagda texter för påminnelser. Denna text kan du redigera i själv om du vill.

skapaorg08

På fliken Konton gör du dina inställningar för vilka konton du vill att fakturan ska bokföras på. De upplagda kontona följer BAS-kontoplanen men om du vill kan du ändra till egna konton här.

skapaorg09

 

Här väljer du den logotyp du vill ha på fakturan. Klicka på välj och leta reda på bildfilen. Spara sedan organisation genom att välja spara i  verktygsraden  skapaorg10 eller välj ctrl + s.skapaorg11

Spara organisation

Spara organisationen genom att välja spara i  verktygsraden  skapaorg10 eller välj ctrl + s.